Dekoracje malarskie

Informacje ogólne

Dekoracje malarskie występują w kaplicy. Zawiera ona elementy kolumn z motywami roślinnymi, zaś żebra i łuk międzyprzęsłowy wykończone są w technice sztukaterii. Pod koniec lat 50-tych XX w. ściany kaplicy w górnej części pokryto malowidłami o tematyce związanej z posługą kapłańską i męczeńską śmiercią św. Jana Nepomucena. Dolne partie ścian bocznych na poziomie kolumn pomalowano z użyciem elementów roślinnych i geometrycznych. Ściany szczytowe zachowały fragmenty malowideł postaci aniołów. Dekoracje malarskie zostały wykonane przez Józefa Marka (Marek), lokalnego artysty.

Z relacji niejakiego Cichutka, która pojawiła się w J. L. Haarmann's Zeitschrift für Bauhandwerker unter Mitwirkung der Lehrer der Baugewerkschule zu Holzminden herausgegeben von Gustav Haarmann (Rocznik 1866), wynika, iż w kaplicy stał mały ołtarz służący do odprawiania nabożeństwa w ceremoniach, a sklepienia obu pomieszczeń (kaplicy i krypty - M.S.) to zwykłe kopuły, przy czym na powierzchni sklepienia kaplicy były malowidła i było ono przecięte pasem w kształcie łuku. Nie wiemy jednak, co te malowidła przedstawiały.

Dwaj muzykujący aniołowie

Ponad nadświetlem drzwi znajduje się symetryczna scena figuralna, przedstawiająca dwa anioły, grające na trąbach. Postacie mają długie włosy o ciemnobrązowym odcieniu, twarze młodzieńcze. Odziane są w dwubarwne suknie, z ciemnozieloną, odciętą powyżej pasa górą i długą do kostek dolną częścią w kolorze żółtym. Skrzydła aniołów zielone. Wokół otworu drzwiowego namalowane, obramowujące go „ciosy kamienne” (brazowe na janorózowym tle).

Na zdjęciu dwa anioły grające na trąbach, które znajdują się ponad nadświetlem drzwi do kaplicy (zdj. Katarzyna Mazur)

Święty Jan Nepomucen przesłuchiwany przez króla Wacława IV

Dekoracja dwudzielna: w górnym polu w podłuczu występuje scena figuralna, w dolnym dwupłycinowa dekoracja architektoniczna. Płyciny z marmoryzacją w kolorze zielonym, przedzielone są smukłym krzyżem o ramionach zakończonych trójlistnie. Powyżej fryz z powtarzającym się motywem roślinnym (zielone listki, pąk i pięciolistny, żółty kwiat).

W podłuczu znajduje się scena obrazująca scenę z życia św. Jana Nepomucena - przesłuchanie przez króla Wacława IV. Święty odziany w strój kapłana (komża, sutanna, stuła), z uniesionym w prawej ręce krucyfiksem. Duchowny stoi przed koronowaną głową siedzącą na tronie. Tło malowidła jak i stuła są koloru zielonego. Szata króla Wacława jest purpurowa, a płaszcz złoty, barwy te są przypisane do władzy monarszej. Obraz posiada liczne ubytki, które uniemożliwiają dalszą interpretacje dzieła.

Pod obrazem znajduje się pas z motywem roślinnym. Motyw zawiera kwiaty, prawdopodobnie żonkile i bratki.

W dolnej części ściany występują dwie malowane płyciny z marmoryzacją w kolorze błękitnym. Pomiędzy nimi znajduje się złoty krzyż trójlistny.

Na zdjęciu scena z życia św. Jana Nepomucena obrazująca przesłuchanie przez króla Wacława IV (zdj. Katarzyna Mazur)

Niezidentyfikowana scena z życia świętego Jana Nepomucena

Dekoracja dwudzielna: w górnym polu w podłuczu występuje scena figuralna, w dolnym dwupłycinowa dekoracja architektoniczna. Płyciny z marmoryzacją w kolorze zielonym, przedzielone są smukłym krzyżem o ramionach zakończonych trójlistnie. Powyżej fryz z powtarzającym się motywem roślinnym (zielone listki, pąk i pięciolistny, żółty kwiat).

Scena figuralna obecnie jest destruktem, z całkowicie nieczytelnym tematem przedstawienia. Z zachowanych nielicznych fragmentów tynku odczytać można tylko informację o tle dzieła, które było zielone. Nie zachowały się żadne elementy figuralne.

W dolnej części ściany występują fragmenty dwóch malowanych płycin z marmoryzacją w kolorze błękitnym. Pomiędzy nimi znajduje się belka pionowa złotego krzyża trójlistnego (ramiona niezachowane).

Fragmenty sceny figuralnej z całkowicie nieczytelnym tematem przedstawienia wydarzenia z życia świętego Jana Nepomucena (zdj. Katarzyna Mazur)

Tortury świętego Jana Nepomucena

Dekoracja dwudzielna: w górnym polu w podłuczu występuje scena figuralna, w dolnym dwupłycinowa dekoracja architektoniczna. Płyciny z marmoryzacją w kolorze zielonym, przedzielone są smukłym krzyżem o ramionach zakończonych trójlistnie. Powyżej fryz z powtarzającym się motywem roślinnym (zielone listki, pąk i pięciolistny, żółty kwiat).

Na ścianie znajduje się scena obrazująca tortury św. Jana Nepomucena. Malowidła ukazują moment tortur świętego, w izbie tortur. Jan ukazany jest jako dojrzały mężczyzna z broda oraz wąsem. Ubrany jest w charakterystyczny dla swojej postaci strój kapłana: czarną sutannę, założoną od pasa w dół. Górna część ciała świętego obnażona. W lewej, lekko zgiętej dłoni, prawdopodobnie trzyma prosty krzyż (swój atrybut) - nie można określić jednoznacznie z powodu zbyt złego stanu malowidła.

Na zdjęciu malowidła ukazujące moment tortur świętego Jana Nepomucena w izbie tortur (zdj. Katarzyna Mazur)

Śmierć świętego Jana Nepomucena

Dekoracja dwudzielna: w górnym polu w podłuczu występuje scena figuralna, w dolnym dwupłycinowa dekoracja architektoniczna. Płyciny z marmoryzacją w kolorze zielonym, przedzielone są smukłym krzyżem o ramionach zakończonych trójlistnie. Powyżej fryz z powtarzającym się motywem roślinnym (zielone listki, pąk i pięciolistny, żółty kwiat).

Na ścianie znajduje się scena w centrum obrazująca męczeńską śmierć św. Jana Nepomucena. Malowidła ukazują moment utopienia świętego, w nurcie rzeki Wełtawy. Jan ukazany jest jako dojrzały mężczyzna z brodą i bokobrodami oraz wąsem. Ubrany jest w charakterystyczny dla swojej postaci strój kapłana: czarną sutannę, białą komżę, sięgającą do kolan, obszytą dołem i na rękawach koronką oraz z założoną na ramionach stułą (jako symbol spowiednika). W prawej, lekko zgiętej dłoni trzyma prosty krzyż (swój atrybut). Ciało świętego otoczone jest złotymi promieniami, które ukazały się nad ciałem świętego płynącym Wełtawą i rozświetliły miejsce na rzece, gdzie rybacy je znaleźli. Na drugim planie zauważyć można most nad Wełtawą, z którego zrzucono św. Jana do nurtu rzeki. W dalszym planie można również dostrzec zamek. Malowidło posiada liczne ubytki, szczególnie w dolnej części obrazu, co uniemożliwia dokładny opis malowidła.

Na zdjęciu scena figuralna ukazująca moment utopienia świętego Jana Nepomucena w nurcie rzeki Wełtawy (zdj. Katarzyna Mazur)

do góry